onsdag 1 januari 2014

Tolvslaget

Jag minns när jag var liten och tolvslaget på nyårsafton var enormt. Det var som att hela världen simultant exakt klockan 00.00 satte tändstickan till raketstubinerna och världen exploderade i ljus och stjärnor. Det nya året hade börjat.

Idag (alltså igår) smällde det då och då under hela dagen, men från kl 22 var det ett oavbrutet raketande. När klockan närmade sig tolv var uppskjutandet i full gång. Jag stod i fönstret och väntade på att tolvslaget skulle infinna sig och samma underbara känsla skulle infinna sig som när jag var barn, men den kom inte. Det var ingen skillnad. Klockan kunde varit halvtolv eller halvett, det var lika mycket raketer som flög upp i luften.

Jag tycker det är tråkigt. Tänk er känslan av att vi alla samtidigt gör samma sak för att fira samma sak. Tänk er att det är ganska tyst och lugnt fram till 23:59, sen händer det, glädjen och spänningen exploderar och skickar sina stjärnor i alla färger mot nattens himmel. Jag är övertygad om att det hade varit mycket häftigare.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar