torsdag 2 januari 2014

Modeslaven

Mode... jag anser mig inte följa modet speciellt hårt. Jag tycker ofta att det man ser i modereportagen är ganska, ja vad ska man säga... fult. Jag läser inte modebloggar och har sedan något år tillbaka slutat läsa tidningar som riktar sig till kvinnor och missar därför också deras modesidor. Men reklam som syns på stan, och vad "ungdomarna" har på sig går inte att undvika. Dock är det inte sällan som jag förstår att det jag ser är senaste mode bara för att jag vet att jag tycker att det inte är fint.

Så jag köper kläder som jag tycker är fina, inte de som är inne. Jag försöker välja kläder som jag passar i och som är praktiska. Jag väljer inte aktivt bort det som är inne, men jag väljer inte heller aktivt något bara för att det är inne.

Trodde jag... Men så insåg jag plötsligt att om det var sant så borde allt jag har i min garderob vara älskat för all tid. Ändå står jag där och tittar på kläder som jag verkligen tyckte var fina när jag köpte dem och nu är de.. ja.. inte fina längre. De har inte gått sönder eller blivit urtvättade. Vissa har jag inte ens använt så många gånger. Vissa har jag använt mycket när de var nya, men sen allt mindre. Ett fåtal har varat över tid, det är de som vi kan gissa är tidlösa. Men de där som jag tröttnar på, inte för att jag överanvänt dem, utan bara för att de på något sätt blivit mindre fina, de kläderna visar ändå att jag på något sätt följer modet. Inte det extrema modet, men det vardagliga. Det som är inne råkar jag tycka är fint ett tag, och sen när det inte är inne längre blir det fulare.

Det är lite lustigt det där, att jag tror att jag tar ställning på ett sätt, men ändå agerar på ett annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar