lördag 11 januari 2014

Olika kärlekar


Finns det olika typer av kärlek?

När jag tänker på kärlek så hamnar jag osökt alltid i ett läge där jag inser att det finns olika typer av kärlek. Den kärleken som man har till sina föräldrar, som bara finns där för att man alltid fått kärlek från dem. Det är en stark kärlek som tål en del hårda ord och som rymmer mycket förståelse och inte minst förlåtelse. I mitt fall mest från föräldrarnas sida, jag har nog inte alltid varit lätt att vara förälder till. Men tack vare den enorma kärlek jag får från dem kan jag ge tillbaka kärlek till dem.

Sen finns det den kärlek man känner till vänner. Den är också ganska stark och tålig, men inte lika osårbar som den till föräldrarna. Den kräver mer aktivt underhåll i form av gemensamma äventyr. Den är inte desto mindre värdefull och fin. Den ger tillbaka trygghet och skratt och glädje.

En för mig lite oväntad variant av kärlek är den jag känner till andras barn. Den som bara fyller hela hjärtat och är nog den av kärlekstyperna som är mest känslosam för mig. Att bara få ett leende från min guddotter är det finaste som finns. Eller när hennes bror klättrar upp i mitt knä och vill vara nära.

En typ av kärlek är den till övriga världen, den som är mer praktisk och som grundar sig i värderingen att alla är lika värda. Den är inte alls känslosam. Jag känner ingenting för Nisse Nilsson i Knäckebrödhult, men det är ändå viktigt att han har det lika bra som alla andra, att han blir respekterad för den han är och får sina behov tillgodosedda. Det är den kärleken som gör att jag har intresse av att ta hand om miljön för att de som kommer efter mig ska ha det bra.

Den typen av kärlek som jag avser att utforska i mitt kärleksfilosoferande är den exklusiva kärleken. Den som är mellan två personer som är förälskade i varandra. Den som är så himla svår och som jag själv inte hittat än. Den som väljer ut någon som man ska få växa tillsammans med och som för många leder till fortplantning. Det är den jag kommer att skriva om framöver när jag skriver om kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar