lördag 25 januari 2014

Vetenskap och kultur i dejtingvärlden

Finns det en motsättning mellan vetenskap och kultur? Från de två sajter jag hänger på för att träffa karlar har jag märkt en nästan distinkt skillnad mellan två typer av män. Dels de som arbetar med något tekniskt och verkar vara mest intresserade av datorer, eller möjligen naturvetenskap. Och dels de som är kulturintresserade och kan jobba med lite vad som helst.

De som är kulturintresserade är anger ofta musik som ingen människa hört talas om och letar efter den enda tjej i världen som känner igen bandet. De spelar nästan alltid ett instrument. De läser litteratur som är svår, har fotvandrat i långtbortistan och försöker verkligen sticka ut. Fast alla verkar i mina ögon vara likadana.

Den mer datoriserade försöker vara som alla andra. De tycker om musik (allmänt), de tittar på TV (How I met your mother). De tycker om att resa (allmänt). De tränar. Och alla verkar vara likadana.

Min drömman skulle ha lite av varje. Han skulle kunna saker om sånt jag inte vet så mycket om, men ändå är intresserad av. Han skulle vara helt unik i sin presentation, inte bara i formuleringarna, utan i innehållet. Framförallt skulle han tycka att både vetenskap och kultur är viktigt.

1 kommentar:

  1. Men kom ihåg att en presentation på en dejtingsajt knappast är en tillförlitlig bild av en person. Det står ju bara vad personen vill att du ska veta. Eller vad han tror att du vill veta. Jag skulle tro att de flesta är en blandning men väljer att identifiera sig med ena sidan och framhäver den (mer eller mindre omedvetet). Tror inte man ska lägga så stor vikt vid presentationen, man får nog prata med karlarna för att få en vettig bild av dom... ställ frågor om kultur till naturnördarna och tvärtom så kanske det framgår om han är en blandning med nåt vettigt att säga! :)

    Vad har du skrivit i din presentation?

    SvaraRadera