torsdag 9 januari 2014

Härskartekniker

Jag har under två dagar varit på utbildning i personligt möte, jag har lärt mig att jag kan det här redan. Självklart kan man alltid lära sig mer om hur man möter människor i olika situationer. Men i jämförelse med var mina kollegor är i detta och vad som förväntas av mig som relativt ny på jobbet så är jag relativt väl rustad efter mina sju år inom socialtjänsten.

Idag på eftermiddagen pratade vi om härskartekniker. Både om de "klassiska" som togs fram av Berit Ås på 70-talet, osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av information, dubbelbestraffning, påförande av skuld och skam, objektifiering, samt våld och hot om våld, men också några som jag aldrig stött på tidigare som en kvinna vid namn Elaine Eksvärd skriver om i en bok från 2008. De som nämndes var bland annat projiceringsmetoden, martyrmetoden, stereotypmetoden, hierarkimetoden och min favorit komplimangmetoden.

När vi pratade om dessa tekniker var det ur perspektivet att vi skulle falla offer för det. Att andra utsätter oss för dem. Så perfekt är i alla fall inte jag. I de flesta samtal är jag inte jämlik med den jag samtalar med, ibland är jag i överläge, ibland i underläge. Ojämlikheten kan bestå i åldersskillnader, kunskapsskillnader, erfarenhetsskillnader och mycket annat. Med en och samma person kan jag vara i överläge ibland och underläge ibland. Jag tänker att i alla sådana samtal där det inte är helt jämlikt kan härskarteknikerna förekomma, den som använder en av dem är nog sällan medveten om det. Jag tror inte att det är så många som går in i ett samtal och tänker att de ska osynliggöra den andra. Däremot kan jag och förhoppningsvis andra med mig tänka att den här personen ska minsann inte sätta sig på mig bara för att hon kan mer om gröna bönor än vad jag kan. Detta gör att vi lätt tar till tekniker som gör oss starkare och jämnar ut ojämlikheten.

Problemet är bara att jag går in med min känsla. Bara för att jag tycker att den andra är cool och överlägsen mig för att hon kan mer om gröna bönor betyder inte det att hon känner likadant. Därför kan det bli ytterst vanskligt att försöka låtsas vara starkare och att dessutom ta till metoder som inte är sjyssta gör inte saken bättre. Därför är det viktigt att vi alla, men framförallt alla vi som jobbar med samtal på ett eller annat sätt faktiskt försöker vara uppmärksamma på om vi faller in i ett sådant beteende och om eller när vi gör det försöka hitta sjysstare sätt att bli starkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar