onsdag 14 augusti 2013

Handläggare vs Handledare

Två ord som vanligtvis blandas ihop i mina kretsar är handläggare och handledare. Jag han medge att de låter ganska likt, men betydelserna är faktiskt relativt långt från varandra.

Handläggare är en person (tjänsteman) som arbetar med att hantera ärenden på en myndighet, alltså att tillämpa gällande lagstiftning på de ärenden som kommer till respektive myndighet.

Handledare är en person som på ett eller annat sätt hjälper en annan person att lära sig något.

2 kommentarer:

  1. Oj, har aldrig nånsin tänkt att folk blandar ihop de orden. Det är ju så stor skillnad! Fast en handläggare kan ju vara handledare ibland, till nya handläggare. :)

    Själv har jag varit handledare i en hel vecka. Vikarie på jobbet istället för ordinarie kollega. Det innebar både att jag fick mer att göra med att driva verksamheten OCH att jag behövde handleda vikarien för att hon skulle göra nåt alls. Dubbelt jobb. Nu är jag trött.

    SvaraRadera
  2. Låter strävsamt på jobbet. Men attans vad nöjd du kan vara med dig själv nu!

    Jag råkar ofta ut för ihopblandandet. Kanske för att jag jobbar som handläggare och människor inte har ett så stort begrepp om vad det är?

    SvaraRadera