fredag 10 januari 2014

En korkad patient i mängden

Arrgh.. Jag blir så himla trött på den här jäkla sjukvården som vi har i det här jäkla landet. För någon månad sedan skrev jag ett klagomål till patientnämnden om bemötandet och felbehandlingen jag fick när jag sökte för min depression för ett år sedan. Idag fick jag svar. Ett totalt "Goddag yxskaft"-svar. Läkaren skriver att jag sökte för depression och behövde KBT, att jag haft depressioner vid tre tillfällen tidigare (vilket inte är sant endast 2 gånger tidigare) och att man inte regelmässigt tar blodprov på dem som söker för depression. Hon beskriver också självskattningsformuläret i ungefär halva svaret.

Nä, men det var ju inte det som var poängen. Jag förstår att man inte regelmässigt tar blodprov på dem som söker för depression, men jag tycker att man kanske borde se över den rutinen eftersom man då missar sköldkörtelpatienterna.

Mitt största bekymmer som jag lyfte i mitt klagomål var dessutom bemötandet och det faktum att hon inte ens har rätt i min historik bekräftar att hon inte lyssnade på mig. Inte brydde sig om vad jag hade att säga. Känslan av att hon tycker att jag bara är en korkad patient bland alla andra förstärks. Jag vill att min läkare ska få mig att känna mig som en patient som hon tycker om att ta hand om och hjälpa. Jag vill inte känna mig korkad och liten. En känsla hon inte bara förmedlat i mötet med mig, utan också nu i svaret på mitt klagomål.

Och ja, jag inser att hela bekymret ligger mer hos denna individ än hos mig eller resten av sjukvården, men det är ändå galet att det ska vara så. Jag tycker inte om fel människor på fel plats.

Okej för att vara nyanserad är jag inte alls trött på sjukvården i det här landet. Jag har nu en läkare som är underbar och jättebra, jag träffar läkare, som är proffsiga varje vecka i mitt arbete och inte minst har jag vänner som är läkare och bra på sina jobb. Men jag är vansinnigt trött på människor som inte ser makten i sin position, som inte har någon som helst ödmjukhet och som till varje pris ska ha rätt även om de har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar