måndag 28 oktober 2013

Rea vs Sale

Min pappa har alltid stört sig lite på att det används engelska termer i stället för svenska i tid och otid. Jag har alltid stört mig lite på att pappa alltid skulle kommentera detta. Men återigen måste jag erkänna att jag är precis som min pappa. Det är egentligen inget fel med det. Han är en fin man. Men visst är det lite retligt att man blir som sina föräldrar precis på de punkter som man retat sig mest på?

Jag kan i alla fall bara hålla med. Det är irriterande att engelska ibland går före svenskan. Det går inte att hitta en enda affär i stan som har rea nuförtiden, alla har sale i stället. Jag är helt med på att vi ibland behöver låna in utländska ord för att vi inte har något tillräckligt bra ord på svenska och att det är ett av sätten som språket utvecklas på. Och egentligen är jag ingen motståndare till språklig utveckling. Men när det finns bra, etablerade svenska ord för något, varför ska vi då låna in engelska ord??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar