tisdag 15 oktober 2013

Mobilt

En av de bästa uppfinningarna sedan hjulet är den smarta mobiltelefonen. Den är en mångsidig hjälpare som oftast inte finns mer än några meter bort. Jag använder min som telefon och kan därmed hålla kontakt med mina föräldrar och andra nära och kära. Jag använder sms och whatsapp och kan snabbmeddela med mina vänner och kollegor. Jag använder ICAs app och har koll på mitt matkonto. Runkeeper hjälper mig att hålla koll på min träning. Radion håller mig sällskap på morgonen. Klockan väcker mig och hjälper mig att hålla tiden så att mina kakor inte blir brända. En del spel håller mig sysselsatt när jag väntar på bussen eller behöver. Det är oerhört praktiskt och ofta tidsbesparande att ha så mycket information så tillgängligt.

Men jag upplever också en tråkig baksida. Mobilen har blivit viktigare än andra saker som borde vara viktigare. Det är inte sällan som jag sitter tillsammans med vänner eller kollegor som lever ett parallellt liv i sina telefoner, jag menar inte alls att det är fel att ha kontakt med vänner på internet, men jag tycker faktiskt att det är ganska otrevligt när jag träffar någon som inte ens kan tänka sig att vara närvarande i rummet. Jag har själv börjat lämna min telefon i väskan eller fickan när jag är bortbjuden för att kunna umgås med dem jag valt att umgås med den tiden.

En annan sida som jag tycker ät väldigt tråkig är konsekvensen att vi aldrig utforskar något tillsammans, inte debatterar eller filosoferar. Om någon har någon fråga så har någon annan ett svar med hjälp av sin telefon inom ett par sekunder (inte alltid rätt svar dock). Var tog nyfikenheten vägen? Var tog glädjen i att utforska något. Att inte alltid hitta svaren på nätet. Att ägna en kväll åt att debattera hur det kan tänkas vara i stället för att döda alla samtal med en googling. Jag tror att detta dödar kreativiteten och nyfikenheten. Att svaren är så tillgängliga gör att vi aldrig behöver komma på egna lösningar och teorier.

Så vill jag inte leva mitt liv längre. Jag vill använda internet och min mobil till det som är praktiskt, men jag vill också lämna utrymme för min hjärna att arbeta själv. Men framförallt vill jag umgås med mina vänner och min familj utan att hela tiden vara till hälften i en annan värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar