onsdag 2 oktober 2013

Hypotyreos

Som ni vet har jag lidit av depression under en lång tid. För ungefär en månad sedan bytte jag läkare och hon tog ett litet blodprov för att utesluta att min sinnesstämning berodde på något fysiskt fel. Men det lyckades hon inte med att utesluta. För det visade sig att värdena för sköldkörteln inte var till doktorns belåtenhet. Så hon bestämde sig för att ta ett blodprov till och när de provsvaren kom igår visade de samma resultat. Jag har dålig produktion av sköldkörtelhormon. Vanliga symptom på det är trötthet, diffus huvudvärk, nedstämdhet, frusenhet, torr hud och några till. Alltså symptom som man också kan härleda till depression. 

Det är otroligt skönt att veta vad det är som inte stämmer. Detta innebär att om jag blir rätt medicinerad kommer jag kanske slippa depressionerna framöver. Det är säkert så att jag haft båda tillstånden under lång tid, vilket naturligtvis har gjort det svårt att inse att det kunde också vara sköldkörteln som felade. Men jag tycker nog ändå att sjukvården kunde kostat på sig ett litet blodprov tidigare, då hade jag sluppit en del lidande. Jag hade kunnat hantera livet annorlunda. Men nu är det som det är och bättre sent än aldrig.

Men det är en kronisk sjukdom och jag kommer att behöva medicinera livet ut om jag förstått saken rätt. Det kommer att ta tid innan dosen är rätt och jag märker skillnad, men det är stor sannolikhet att jag kommer att må bättre. Nu börjar resan mot att lära känna min kropp igen utifrån den kunskap jag nu har om mig själv.

Jag som trodde att jag var låg, så visade det sig att det var sköldkörteln som var låg.

3 kommentarer:

  1. Tänk att man inte kollar en sån sak när det är så enkelt. Och tänk om det är fler som har knas på sköldkörteln, men bara behandlas för depression... så mycket lidande man skulle spara! Och man kan ju tänka sig att man genom ett sånt blodprov skulle kunna spara samhället ganska mycket pengar (för det är ju inte alla som, som du, orkar jobba heltid när de är deprimerade).

    Och då är det ju heller inte det minsta konstigt att samtalen inte hjälpte mot depressionen - det var ju inte det som var fel! Och jag tror inte att KBT funkar så bra på sköldkörtlar...

    Stort grattis till att du hittat en bra läkare! Håll hårt i henne!

    SvaraRadera
  2. Visst är det märkligt. Och tänk att vi litar så otroligt mycket på läkarna att vi ändå lägger vår hälsa i deras händer, trots att man hör liknande och värre historier jämt... Fast det är väl som inom allt annat, även detta mynt har väl två sidor.

    Läkaren är grymt bra. Hon har dessutom botat mig från acne på ryggen!

    SvaraRadera
  3. Kruxet är väl att vi vet ännu mindre än läkarna... men kanske borde fler av oss göra som du: byta läkare, eller be om second opinion, när vi inte är nöjda. Jag tror att många, och jag är en av dem, är för fega för att säga "nej du, det här beskedet är jag inte nöjd med, jag känner inte att jag kan lita på att du gjort allt du kan för mig, jag tänker fråga nån annan" till en läkare. Eller ens tänka det och byta läkare.

    Härligt att du fått hjälp med mer än depressionen! Då blir det rygglösa klänningar för dig nu? ;)

    SvaraRadera