söndag 6 oktober 2013

Alla andra gör ju det...

Jag träffade min favoritpojke igår. Han har börjat i förskoleklass och har börjat lära sig massa bra saker, en av dessa delade han med sig till mig:
"Man är korkad (feg?) om man gör likadant som någon annan fast man vet att man inte får"
 Jag funderade inte så mycket på det när han sa det, men det fastnade och jag inser att om vi lever efter denna devis så kanske världen hade varit lite vackrare. För det är ju helt sant det där, det är fegt och korkat (jag kommer inte ihåg det exakta ordvalet) att göra något som är fel bara för att andra gör det. Samtidigt gör vi det hela tiden, även vi som är vuxna. Vi pratar bakom ryggen på varandra, vi slåss, vi mobbas, vi dödar, vi stjäl, vi laddar ner olaglig musik och filmer och mycket mer. Vidgar vi begreppet från får till borde så blir det ännu mer påtagligt, vi flyger fast vi vet att det förstör miljön, vi slänger saker som är användbara, vi ljuger, vi blundar för orättvisor, ja ni kan ju lägga till vad som passar. 

Det är till och med en vedertagen moralisk princip att vissa saker är okej bara för att alla eller många andra gör det, oavsett om det är fel eller rätt. Nedladdning av film och musik har länge varit det, dock har jag fått uppfattningen att folk i min bekantskap minskat detta beteende när det kommit mer tillgängliga betaltjänster för dessa medier, vilket är bra, men gör exemplet aningen vacklande. Men det finns massor av andra exempel, här i Lund cyklas det mycket, de flesta vuxna vet att vi har högertrafik i Sverige och likaså vet de att trafikreglerna gäller även för cyklister, ändå ser man dagligen människor som cyklar på vänster sida (och jag kan erkänna att jag själv också gör det ibland). Är det så farligt då? Kanske inte, men det skulle kunna orsaka olyckor eftersom vi ofta tar för givet att andra följer trafikreglerna och om det kommer en cyklist i full fart från fel håll, kan det hända att andra inte väntar sig det. Det orsakar säkerligen också en viss irritation och irritation är inte så kul och kanske hade vi varit mer harmoniska om vi inte behövde irritera oss på människor som gör fel trots att de vet om det. 

Men tänk om vi ibland skulle ta oss samman och försöka tänka som min unge vän, att man inte ska göra det man inte får bara för att andra gör det, för då är man både feg och korkad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar