onsdag 9 oktober 2013

Tjänstemannarollen

Jag har i många år jobbat på myndighet och får ibland frågan om det inte är jobbigt att fatta beslut som påverkar människor så mycket som de ibland kan göra. Svaret på den frågan är "Det beror på..."

Jag har också märkt att det ofta framställs som att tjänstemän på myndigheter är fega paragrafryttare som bara gömmer sig bakom lagar och regler och aldrig tänker själv.

Nu tänkte jag tänka själv! Jag tänker att det oftast är väldigt lätt att fatta beslut som myndighetsperson, alltså känslomässigt. Besluten kan ibland vara trixiga för att det är en snårig lagstiftning man har att göra med, det kan också bara besvärligt att ta emot reaktionerna på beslut. Jag har själv taktiken att jag måste förstå alla beslut jag fattar för att jag ska kunna göra ett bra jobb. Jag har svårt att fatta ett beslut som jag inte fattar. Därför lägger jag stor vikt vid och mycket tid på att läsa lagar och rättskällor, jag lägger också energi på att diskutera med dem som kan mer än jag, för att jag inte tycker om att göra saker som jag inte förstår. Och med förstå menar jag att förstå hur tanken bakom beslutet är. Det innebär att jag kan fatta beslut som jag inte håller med om, eller tycker är orättvisa för jag förstår resonemanget.

För visst händer det att vi som jobbar på myndigheter av olika slag inte alltid håller med om alla detaljer. Jag tror ju att det är bra att hålla med om de stora dragen i det man jobbar med. När jag jobbade med försörjningsstöd tyckte jag att det i grund och botten är ett bra system, det är ett system som tillförsäkrar dem som inte kan klara sig själva en skälig levnadsnivå. Men jag håller inte med om allt som systemet innebär. Jag kunde se många brister.

Det jag tycker är centralt är att de som verkställer lagar och regler i vårt samhälle faktiskt lyder lagarna och reglerna när de fattar beslut. Om sedan besluten blir idiotiska, omoraliska eller tramsiga så behöver vi lyfta det i andra sammanhang, då måste vi prata med chefer, politiker och andra styrande personer. Men det är faktiskt viktigt att vi fattar beslut som följer lagen. Annars blir all tjänstemännen personer som har makt att godtyckligt välja hur lagen ska tillämpas. Det kan bli oerhört rättsosäkert och orättvist. 

Tilläggas bör också att lagstiftningen också kan lämna olika mycket utrymme för tolkningar och godtycke, och då är det ju så klart svårare att strikt säga att lagen styr. Socialtjänstlagen som styr försörjningsstödet är ganska vid och bred, men det finns ändå en riktning och det finns vissa saker som man måste göra och andra som man absolut inte kan göra.

Det var kvällens tankar om myndighetsutövning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar