torsdag 3 oktober 2013

Tid

-Jag har inte tid... Är inte det egentligen ett av världens mest felanvända begrepp?

Oftast innebär det snarare -Jag har prioriterat annat.

Vi har alla 24 timmar om dygnet.Vi har också alla ett val vad vi ska lägga dessa timmar på. Jag kan medge att det försvårar det hela när det är flera som ska samsas om tiden, fast egentligen är det snarare platsen man samsas om än tiden. För hur många man än är har man lika mycket tid till sitt förfogande. Men genom att skylla på att tiden inte räcker till behöver vi inte såra varandra genom att säga att det är viktigare för mig att jag tvättar så att jag har rena kläder att ta på mig på jobbet i morgon än att gå på bio med dig.

För ska man vara krass och det tycker jag man kan unna sig när man filosoferar (det blir liksom roligare att filosofera om man får hårddra saker och ting en aning), så handlar det oftast om att man valt att göra något annat. Antingen för att man faktiskt tycker att konsekvenserna av att göra det andra är ganska bra även om sysslan i sig är tråkig, eller för att man tidigare valt att planera in att göra något annat just vid den aktuella tidpunkten.

Bekymret blir när vi vill göra mer än man hinner med på 24 timmar om dygnet. Då blir det tisdspress och då behöver vi prioritera, men jag tror ändå att de flesta inte upplever tidspress förrän de känner att deras beslut påverkar någon annan. Det är inget problem för mig att få ihop timmarna på dygnet eller att prioritera i vad jag vill göra förrän min bästa vän ringer och säger att hon vill ses. Då slänger vi in en annan variabel än bara viljan att ses, nämligen att mitt beslut riskerar att göra min vän ledsen om jag vill göra något annat.

Jag säger inte att det är lätt, men det är intressant att se vad som skulle hända om vi börjar prata val i stället för tidsbrist.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker att "jag har inte tid" egentligen bara är en halv mening, den har alltid en fortsättning som vi aldrig säger. För just som du säger så har vi tid. Så egentligen är meningen "jag har inte tid, för ..." eller "jag har inte tid med både ... och ..., och jag behöver göra ...".

    SvaraRadera
  2. Det är så sant.. Jag har också funderat på om vi använder uttrycket "jag har inte tid" eftersom vi inte vill eller tycker att vi ska behöva förklara varför. Då är det liksom bättre att skylla på tiden. Jag tycker inte alltid att alla människor ska veta varför jag väljer som jag gör, ibland är det faktiskt min ensak. Det är kanske ett helt annat blogginlägg med en annan vinkling...

    SvaraRadera