söndag 27 oktober 2013

Vegetarianism på deltid

I våras någon gång såg jag en dokumentär om köttindustrin, det var ingen speciellt trevlig upplevelse, men ack så nyttig. Bara det faktum att man kan framställa kött industriellt borde få oss att reagera. Det är dessutom en fruktansvärd industri där djuren far otroligt illa. De har nästan ingen plats att vara på, de får sällan eller aldrig se dagsljus, de får undermålig mat och de behandlas helt enkelt inte som levande varelser, utan bara som blivande kött. De proppas fulla av antibiotika för att skydda dem mot sjukdomar som de sannolikt inte skulle fått om de bara hade fått leva ett normalt djurliv.

Därefter bestämde jag mig för att börja äta kravmärkt kött i så lång utsträckning det går. Samt av ekonomiska skäl att äta vegetariskt när jag tycker att det kravmärkta köttet är för dyrt.

Det är svårt att leva som deltidsvegetarian, att laga de få vegetariska rätter jag kan tar ofta tid och kommer inte lika naturligt som de mer köttliga alternativen, men jag försöker ändå så gott jag kan. Det stör mig dock att mina vanliga receptsajter på nätet är så undermåliga. Söker man på vegetariskt får man massor av träffar... på tillbehör! Tzatziki är i och för sig vegetariskt, men knappast en hel måltid.

Det är också svårt när man är ute och ska äta på restaurang eller köpa lunch ute. Det finns oftast inte så många val och det är oftast inte så lockande val. Inte heller är det så många ställen som verkar servera kravmärkt kött. Några gör det, men de är svåra att hitta. Men värst är nog min hjärna, som verkar vara så programmerad att välja samma sak som alltid att den inte ens verkar reflektera över att man kan göra annorlunda. Den verkar inte ens vilja våga prova något annat. Attans hjärnskrälle!

Jag inser att detta är I-landsproblem, men jag skulle hemskt gärna vilja att det bara var enkelt att ändra sina vanor till att bli mer miljövänliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar