måndag 30 september 2013

En bekännelse

Sista dagen på köpstoppet är här. Jag har inte fått mer pengar över än annars tack vare ett besök på djursjukhuset i samband med förra månadsskiftet, men jag har insett att det jag oftast spontanköper läsk och godis, och det är ju bara onödigt. Det är inte bra för varesig plånbok eller hälsa.

I övrigt tror jag att en månad är för kort tid för att verkligen hinna fundera ordentligt över sina prioriteringar, jag har mest gjort mentala listor över vad jag ska köpa när månaden är över. Det är till och med så att jag fått lust att köpa bil. Jag har också surfat på nätshoppingplatser och låtsashandlat, alltså: tittat, drömt, lagt i varukorgen och sen lämnat sidan innan det blivit något köp. Jag tänker mig att om man håller upp lite längre så kanske man kommer till en punkt när det blir ointressant att handla, men dig kom inte jag på den här tiden i alla fall.

Jag är fortfarande lika fascinerad över vilka mekanismer som gör att jag plötsligt "behöver" något bara för att jag ser det. Eller att jag kan sitta hemma och tycka att jag har på tok för mycket prylar och bara vilja rensa ut allt mög här hemma för att tjugo minuter senare när jag är på stan plötsligt vilja ha massa nya saker. Ibland till och med samma saker som jag ville rensa ut tidigare (fast i annan färg).
Jag förstår inte vad det är som händer, varför det är så svårt att stå emot och hur tusan jag ska bli herre över mina egna beslut. Men en dag ska jag lista ut det.

Nu undrar ni kanske vad det första jag ska köpa är? Jo, men det ska jag tala om: Ett nytt dasslock!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar