torsdag 5 september 2013

Att vara snäll

Det här med att vara snäll alltså...

Jag tror minsann att jag tycker att det är en vansinnigt underskattad egenskap. Den kommer ofta i skymundan och ses sällan som något direkt positivt. Snarare en egenskap som får stå tillbaka för framåtanda och framgång. Man kan inte vara snäll, då kommer man ingenstans. Det är bättre att skita i vad andra tycker om en än att sträva efter att vara omtyckt. Inte sällan pratar man om att människor är för snälla, hur man nu kan vara det.

Allt detta trots att snällhet borde vara det mest önskvärda och positiva vi kan vara. Jag tror att detta beror på att snällhet ibland förväxlas med feghet eller mesighet. Men jag menar att man kan vara modig och snäll samtidigt. Ibland krävs det till och med större mod att vara snäll än att inte vara det.

Jag vill sträva efter att vara snäll på det där bra och modiga sättet. Att ta hand om andra, att lyssna en extra stund när mina kunder behöver det även om det drar ner min statistik. Att våga stå upp för den jag tycker om även om ingen annan tycker om dem. Att tänka på mina medmänniskor med omtanke och kärlek. Det är att vara snäll och det tycker jag är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar