söndag 15 september 2013

Halvvägs

Nu har jag haft köpstopp i en halv månad. Det är inte längre så att jag tänker på konsumtion ständigt, det var värst de första dagarna, nu känner jag mig som vanligt igen, alltså som när jag inte har köpstopp. Det är nu det är lätt att av misstag beställa ett gäng böcker på nätet eller bara cykla inom stan på vägen hem och liksom glömma bort att jag inte shoppar just nu. Men hittills har jag hejdat mig i sista stund. Även om jag ett tag funderade på om jag beställer något på internet och tar faktura så betalningen inte är förrän nästa månad, räknas det då? Ja det är klart det gör. Detta är ju inte ett experiment för att spara pengar, utan för att få syn på konsumtionsmönster.

Veckohandlingen i mataffären känns som en lyx  när jag får släppa loss plånboken ordentligt. Inte så att jag handlar mer än vanligt. Jag vill ju inte slänga mat som blir dålig. Men det är något tillfredsställande att gå där och välja kikärter och äpplen, mer tillfredsställande än när mathandlingen var ett ofrånkomligt måste och att handla annat var "riktig" shopping.

Jag återkommer när månaden är slut med mer känslor och tankar kring detta, och även ett beslut om hur jag ska konsumera framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar