söndag 1 september 2013

Tillfälligt köpstopp

Jag tittar tillbaka på den gångna månadens blogginlägg, och inser att jag tänkt och funderat mycket kring konsumtion. Det är något som påverkar mig starkt och eftersom jag tidigare arbetat med dem som inte har möjlighet att vara konsumenter i lika stor utsträckning som vi andra så vet jag hur det kan påverka människor att inte kunna shoppa. Men det är lika spännande att tänka på hur det är att välja att inte shoppa, självklart är det en lyx att kunna välja bort shoppingen, men det kanske är en lyx som är värd att unna sig emellanåt.

Därför har jag beslutat att jag ska testa en nästan köpfri månad. Jag skriver nästan eftersom jag inte är intresserad av ett totalt köpstopp, jag vill bara se hur det känns att inte vara så prylfokuserad i shoppingen. Så inga prylar, kläder eller böcker. En månad är inte så lång tid, men jag tänker inte lova mer än jag kan hålla, får se sen hur det känns att inte handla saker bara för att jag kan.  Kanske blir det bra och då fortsätter jag nog en månad till, kanske är det inte alls min grej, då får september månad räcka.

Egentligen vill jag på sikt hitta ett sätt att konsumera som känns rimligt. Jag vill inte sluta helt, utan bara vara mer medveten om mitt köpbeteende. Genom att sluta ett tag kanske jag märker när och var och varför behoven av att köpa dyker upp. För ibland kan jag ha ett behov av att handla utan att veta vad jag egentligen vill ha eller behöver, som om själva köpandet är viktigare än varan.

Jag återkommer någon gång emellanåt med uppdateringar om hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar