måndag 16 september 2013

En öppen kyrka för ALLA

I kyrkovalet i helgen gick det bra för ett parti med främlingsfientliga inslag. Därefter har det startat i det närmaste en häxjakt på detta parti och dess anhängare. Jag vill inte påstå att jag sympatiserar med deras åsikter, inte alls faktiskt.

Men om vi som inte håller med dem ska vara större än dem så behöver vi se över hur vi behandlar varandra. En kyrka som är öppen för alla är även öppen för dem som röstat på "fel" nomineringsgrupp. En kyrka som respekterar sina medlemmar väljer att lyssna på dem och ställa frågor om hur de tänker och berätta varför man inte håller med. Vi måste tillsammans våga stå upp och vara en modig kyrka som inte reser sig upp och springer iväg, eller som kastar okvädningsord omkring sig i tid och otid. Det är inte den kyrkan jag vill vara medlem i. Jag vill att även de som har fel ska få uttrycka sin åsikt, hur obota korkad åsikten än är.

Det är tråkigt att inte alla människor idag förstår att alla människor är lika och olika. Att värdet inte sitter i färg eller ursprung. Det är lika tråkigt att de demokratiska värdena ifrågasätts när resultatet inte blir som man vill. Jag är ledsen men det är så demokrati fungerar.

Sen är det en annan debatt huruvida det är demokratiskt att 12 % bestämmer över 88 %. Men det är faktiskt så att även de som inte röstat har gjort sitt val, nämligen att hålla med om det resultat som det blir, oavsett vad det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar