måndag 16 september 2013

Kyrkoval

Igår hölls kyrkoval i Svenska Kyrkan, ett val som lockade ungefär 12 % av de röstberättigade medlemmarna. Det är inte bra. Inte alls bra. Men ett intressant ämne att filosofera kring. Vad är det som gör att bara 12 % röstar?

Jag tänker att det kan ha flera orsaker, men idag funderar jag mest kring det lite märkliga kyrkopolitiska systemet som vi valt att klamra oss fast vid. Det finns egentligen inga partier i Svenska Kyrkan, det finns nomineringsgrupper. En del av dem har en stark partipolitisk koppling och heter samma sak som motsvarande parti i riksdagen, andra är inte alls kopplade till något som helst parti.

Jag tycker faktiskt inte det är ett särdeles bra system. Det är förvirrande och svårt att ta ställning. Jag som ändå är lite småaktiv i kyrkan har svårt att förstå vem som vill vad med kyrkan. Frågorna blir flummiga och inte speciellt konkreta. Det blir ofta en värderingsfråga, "vi tycker att alla ska få rum i kyrkan", "vi vill ha en öppen kyrka", "vi vill att det kristna budskapet ska nå ut till så många som möjligt". Visst är det fina ord! Dock tycks nästan alla ha snarlika budskap. Det är väldigt otydligt vad som händer om jag röstar på det ena eller det andra. I just det här valet har dessutom retoriken främst varit "Rösta på vad som helst utom på ett visst främlingsfientligt parti",  en retorik som jag misstänker snarare fick partiets anhängare att rösta än gemene man att gå till vallokalen.

Jag efterlyser tydligare budskap. Varför ska jag rösta i kyrkovalet? Vad är det för frågor som är viktiga just nu? Vem tycker vad i dessa frågor? Jag som är aktiv känner ett stort behov av detta, som det är idag är kyrkovalet bara angeläget för att jag känner att jag måste rösta för att jag annars inte har rätt att klaga efteråt och det kanske funkar om man har kanaler för att klaga, men för alla som är medlemmar, men inte så aktiva så måste det bli angelägnare att rösta. Det tror jag det blir om man får mer information om konsekvenserna av sitt val.

Att ha bara partipolitiskt obundna nomineringsgrupper skulle, tror jag tvinga fram denna tydlighet. Då behöver grupperna marknadsföra vad de står för och på vilket sätt de vill att kyrkan ska verka i samhället. Då kan inte vissa grupper rida på en värdering som deras politiska parti står för och traditionellt står för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar