lördag 7 september 2013

Saker som gör mig glad

Jag har ju skrivit en del om konsumtion och är ganska kritiskt inställd till framförallt till mina egna konsumtionsmönster. Men det är ju egentligen bara den onödiga konsumtionen som jag ogillar. Den som handlar om att jag handlar saker som jag varken vill ha eller behöver bara för att jag fått en impuls eller för att jag är allmänt köpsugen.

Men för att väga upp all kritik vill jag idag presentera några saker jag har i mitt hem som jag blir glad varje gång jag ser dem och som verkligen var värda att lägga pengar på!




Ängeln hänger i mitt tak och påminner mig som sommarens utflykt till Vadstena där jag köpte henne i en ängelaffär. Jag älskar att hon är tjock och vacker och röd och dansar. Varje gång jag kikar upp i taket blir jag glad och det är ju det som ska vara konsekvensen av konsumtion. Det andra är min kaffekanna, som jag blev förälskad i från första gången jag såg den. Jag tvekade länge om jag skulle köpa den eftersom jag inte dricker kaffe, men den är ju så fin och står på en hylla i köket och är fin. Dessutom är det trevligt att bjuda mor och far på riktigt kaffe när de kommer på besök. Slutligen har vi mina böcker. Jag älskar att läsa och att äga böcker och blir glad av att se mina böcker i hyllan.

Jag avslutar med ett citat av en person vid namn William Morris.

"Have nothing in your house 
that you do not know to be useful 
or believe to be beautiful" 

2 kommentarer:

  1. Där är kaffekannan du pratade om - den var verkligen fin! Nästan mer prydnadsföremål än nyttoföremål. :)

    SvaraRadera
  2. Exakt! Då är det liksom bara ett plus att de som kommer på besök kan få riktigt kaffe. En traditionell kaffekokare däremot är ofta ful och tar onödig plats i köket!

    SvaraRadera