måndag 2 september 2013

Bara billigt är bäst

Jag får många av mina intryck till funderingar på fikapauserna på jobbet. Jag jobbar på en relativt stor arbetsplats och det finns många intressanta människor med mer eller mindre intressanta tankar och åsikter. Eftersom jag är ny på jobbet säger jag inte emot så mycket, utan får sedan utlopp för mina funderingar här på bloggen.

Idag berättade en kollega, att han är så sjukt nöjd med att bo nära en av lågprismatkedjorna i stan. Han berättade att han kan handla hur mycket som helst och ändå inte betala någonting alls nästan. De flesta nickade och höll med om att det var fantastiskt. Samma person var också nöjd med att salladen i samma affär håller sig fräsch längre än sallad från andra affärer. Då påpekade en kollega försynt att man kan undra vad de besprutar den salladen med. Ett argument som de flesta fnös bort.

Jag kan inte hjälpa att tycka att det är sorgligt. Detta är välutbildade människor med löner som väl räcker till mat för dagen, även om man köper mat som bär sina kostnader. Med inställningen att priset är det enda som är viktigt så kommer vi fortsätta drabbas av matskandaler där producenterna spätt ut maten med märkliga saker för att kunna producera mat till det pris som vi är beredda att betala. De kommer att fortsätta tillsätta kemikalier för att undermåliga råvaror ska smaka som vi vill att de ska smaka. De kommer att fortsätta blanda i skrämmande ämnen som gör att saker som normalt inte håller så länge ska hålla längre.

Jag säger som en god vän brukar säga: Man får vad man betalar för.

Två sidor som är bra och som bevakar matträsket är:
Elsas Hälsa, som är en bloggerska som är kock och kostvetare.
Äkta vara, som är en förening för dem som vill undvika tillsatser i maten


Köpstoppet:
Konsumtionen frestar fortfarande. Idag var jag i stan på ett möte och tänkte att jag kunde passa på att gå inom affären och unna mig en cola. Sen på eftermiddagen var jag i stan igen för att träffa en vän och alldeles intill vår mötesplats finns Granit och jag kände för att gå in och köpa några lådor (varför är jag så fokuserad vid lådor kan man undra?) till min skrivbordslåda och en burk till mina hembakta knäckebröd. På hemvägen frös jag lite och började fundera på att införskaffa en ny höstjacka. Jag har alltså tänkt på konsumtion minst fyra gånger idag. Det är inte klokt, så lätt det är att tanken bara kommer och så självklart det känns att bara köpa saker utan att tänka på om de behövs eller inte.
Men jag klarade mig! Köpte inget.

2 kommentarer:

  1. Min kollega kör ett helt år utan att köpa saker. Hon har läst nån bok som inspirerat henne... kom att tänka på det nu när du utmanat dig själv. Ska fråga henne vad den heter!

    SvaraRadera
  2. Gött! Jag funderade på ett år, men tror inte att jag kommer att fixa det...Men jag tar gärna emot boktips!

    SvaraRadera