torsdag 12 september 2013

Filosoferande

Den här veckan har de haft filosofitema på morgonradion. Mycket intressant. Jag har dessvärre bara hört brottstycken eftersom morgonen innebär vissa rutingöromål som ibland överröstar radion och ibland tar mig på för långt avstånd från densamma.

Men det som fastnat som jag hört är att filosofi i mångt och mycket handlar om att fråga varför på frågorna om varför. Att kritiskt och nyfiket fundera över de viktiga frågorna. Att inte bara köpa det som serveras. Passar mig som handen i handsen alltså.

Jag älskar att fundera kring hur det kommer sig... Hur kommer det sig att vi gör som vi gör, att vi tänker som vi tänker. Hur kommer det sig att just jag har de värderingar jag har. Varför går jag igång på saker som andra inte ens bekymrar sig över...

För mig är stunder av filosoferande bland de mest njutbara som finns. Speciellt när jag kan filosofera tillsammans med andra. Med mor, med min nära vän och tidigare kollega, med  min danspartner och alla andra som korsar min väg och som vågar fundera lite utanför ramarna utan att det blir så stor grej. När funderingarna är viktigare än svaren. Det är härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar