lördag 1 mars 2014

Nya skor

Ni vet när man var liten och fick nya skor, eller något annat nytt, och hade dem på sig jämt och inte ens ville ta av dem när man skulle gå och lägga sig. Som man älskade de där nya skorna, så fin man kände sig i dem och så glad man var över dem.

Som vuxen borde man känna ständig förälskelse eftersom många av oss har möjlighet att köpa det mesta vi behöver. Ändå känns det inte så. Vi köper saker bara för att vi kan, inte för att vi längtar efter dem och verkligen vill ha dem. Men sedan jag började resan mot ett ändrat köpbeteende har jag i någon mån återfunnit den glädjen. I tordags köpte jag nya innegympaskor. Mina gamla är trasiga och skaver, och har gjort det ett tag, men jag har inte vetat vad jag ville ha och inte kommit iväg till någon affär. Så köpte jag ett par jättefina nya skor, som jag tog på mig när jag kom hem och hade på mig ända till kvällen och som står i hallen och väntar på premiären på onsdag. Varje gång jag går förbi dem känner jag glädje.

Min teori är alltså köp mindre, gläds mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar