onsdag 12 mars 2014

Sociala medier

Jag har varit kluven till det här med sociala medier under en tid. Fördelarna är många med dessa medier, men det  finns nackdelar också.

Jag har en tendens att bli beroende av dem, och det irriterar mig. Jag tittar in på Facebook och Twitter stup i kvarten utan att ens märka det förrän jag är där.

När jag läser andras statusar väcker det på tok för mycket känslor, jag blir arg, avundsjuk, ledsen, glad, full i skratt och liknande, det är på gott och ont så klart. Bekymret med det är att man sitter hemma framför datorn och reagerar i sitt eget lilla utrymme av världen och kan inte på ett riktigt bra sätt få ut mina reaktioner. Å andra sidan får jag också många leenden för folk är faktiskt ganska kul. Jag får också information som jag inte skulle fått annars.

Det känns också lite obehagligt att närhet och distans blir onaturligt, en del människor som jag aldrig träffar ser jag varje dag och vet massor om. Dessutom vet man inte riktigt vad andra vet när man väl träffas i verkligheten, man vet ju vad man skrivit, men inte vilka som läst.

Det bästa är att det är lätt att hålla kontakten med människor som annars kanske försvunnit ur ens liv. Det är också en riktigt bra att kunna sprida information till grupper.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tycka, men det är något jag funderar mycket på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar