lördag 15 mars 2014

Usch och fy!

Bekant: -Du måååste bara gå på Just Dance, det är så himla kul!
Jag: -Nä, jag tycker inte om det.
Bekant: -Jo, men jag loovar, du kommer att älska det, det är såå roligt.

Den här typen av uttalanden får mig att rysa, speciellt när de kommer från bekanta som inte har en aning om vad jag tycker om. Det får mig bara att känna mig obekväm, och dessutom förminskad eftersom min åsikt uppenbarligen inte godkänns. Det finns säkert många saker som irriterar mig i världen, men det som nu seglar upp på förstaplats är när människor bestämmer vad jag ska tycka om. Bara för att du tycker om något så betyder inte det att jag tycker om det. Du får gärna tycka om det, men tvinga inte mig att göra det.

Däremot älskar jag att få tips från människor som gör det med mig i åtanke. När min kompis berättar att hon sett en dokumentär som handlar om konsumtionssamhället och att jag nog skulle uppskatta det. Eller när en annan kompis tipsar om att det är rea på mitt favoritgarn. Det gillar jag starkt!



2 kommentarer:

  1. Oh, på tal om konsumtion… Det finns en bok som heter Köp inte den här boken som handlar om det. Det är den min kollega läst, som jag nämnt innan för länge sen.

    SvaraRadera
  2. Den ska jag undersöka! Om inte annat för att få mer vatten på min kvarn...

    SvaraRadera