tisdag 11 mars 2014

Nils Horner

I nästan hela mitt vuxna liv har jag lyssnat på radio och han har alltid funnits där som en röst som jag inte brytt mig speciellt mycket om. Men som en av alla de röster som gett mig information om var som händer i världen. En person som jag inte ägnat så mycket tanke förrän idag. Nils Horner, blev skjuten på öppen gata i Kabul idag och en av dem som sett världen åt mig har tystnat för alltid. Det är märkligt sorgligt hur någon som bara fanns där och var en självklar radioröst bara är borta. Det är som om något viktigt försvunnit, något som jag inte visste var viktigt förrän det var borta. Jag önskar att han kunde rapportera från himeln och berätta för oss vad han ser, men radiovågorna når tyvärr inte så långt.

Det är värt att minnas alla dessa journalister som faktiskt gör ett superbra jobb och som berättar berättelser från delar av världen som vi inte ser. De är viktiga, inte bara för att vi ska veta, utan för att vi om vi vet kan agera på olika sätt.


Mina tankar och böner går i dag till alla som kände honom på riktigt. Det är fruktansvärt att förlora någon man håller av, och ännu svårare måste det vara när personen blir mördad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar