onsdag 19 mars 2014

Hon har mens!!

I söndags åkte jag tåg ett par timmar, en resa som innebar tekniska problem och 50 minuters försening. I Båstad rekommenderades vi att byta tåg för att ta oss hela vägen hem med det som låg bakom. Karlsson tog sin packning och klev mentalt muttrande av tåget och ut på perrongen. En kille i 25-årsåldern ställde sig i dörröppningen för att röka, det får man inte. Konduktören (jag vet... det heter tågvärden nuförtiden, men jag tycker att konduktör är häftigare). Konduktören alltså, hon lade märke till detta brott och kom bort till honom, ganska arg måste jag säga, hon meddelade killen att han inte fick åka vidare med tåget eftersom han ansågs vara en säkerhetsrisk. Efter en del turbulens kom 25-åringens kompis och frågar vad som står på. Då säger killen "Alltså, hon har mens". 

Vaddå? Som om det har någon betydelse, när ska vuxna män sluta bete sig som skithögar så fort de känner sig attackerade. När ska sexistiska kommentarer bara försvinna? Jag förstår inte hur det kan vara okej att göra så. När blev våra månatliga blödningar som vi inte precis njuter av allmän egendom?

Jag funderar just nu mycket på feminismen och det faktum att vi utifrån att vi har olika kön inte har samma frihet att göra vad vi vill av våra liv, och det drabbar i större utsträckning kvinnor än män. Konkret pratas det oftast om jämställdhet i termer av lika löner, lika föräldraledighet, lika hemuppgifter och sådant. Men när man tänker på alla situationer när vi kvinnor håller tillbaka för att vi är kvinnor eller blir nedtryckta för att vi är kvinnor då börjar vidden av vikten av feminismen bli ännu tydligare. Vi måste ändra på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar