lördag 8 mars 2014

Val av mat kan påverka depression

Jag googlade mat och depression idag och hittade några intressanta artiklar. Kan vara värt att tänka på vad man stoppar i sig om man har en tendens att bli deprimerad.

I korthet har det forskats på hur inflammationsdrivande mat som rött kött, vitt mjöl och söta drycker påverkar depression och det har visat sig att de som äter mest av den typen av kost har större risk att drabbas av depression, medan de som äter mer mat som skyddar mot inflammationer har mindre risk för depressioner.

Jag behöver nog läsa på lite mer in inflammationsdrivande mat innan jag gör fler förändringar i mitt leverne, men visst är det intressant? Jag är beredd att testa nästan vad som helst som kan göra att jag mår bättre och slipper återfalla i depression.

Svenska dagbladet skriver en längre artikel om detta. Vill man läsa kortversionen så skriver DN om samma forskningsresultat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar