torsdag 8 augusti 2013

Tankar om TV

Vid förmiddagsfikan på jobbet idag föll vi in i ett samtal om TV-Bredband-Telefoni-bolagens märkliga marknad. Två av mina kollegor är mitt inne i flyttande till nya bostäder och försöker hitta rätt i denna djungel av abonnemang och erbjudanden. Båda vittnar om att det är på tok för svårt att hitta det de vill ha. De har två stora bekymmer och det ena är att de inte kan välja operatör som de vill och det andra är att de inte kan välja de tjänster de vill.

Det är rimligt att ifrågasätta varför denna marknad ser ut som den gör. Det tycks vara svårt att hitta ett avtal som innebär att man bara får tv eller bara bredband. Snarare är det någon slags allt-eller-inget-mentalitet som råder. Men om jag bara vill ha ett begränsat utbud av kanaler för att jag inte tycker att tv är så mycket att hänga i julgranen, men ändå vill se lite nyheter eller en och annan film, kanske sätta barnen framför barnprogrammet när jag lagar kvällsmat, då behöver jag tydligen leta med ljus och lykta för att hitta ett sådant abonnemang. När man kontaktar bolagen som säljer dessa tjänster för hjälp med detta försöker de dessutom sälja ännu fler kanaler, mer bandbredd, bättre och snabbare varianter utan att man bett om det.

Även om man som kund alltså vet precis vad man behöver och vill ha så är det en hel vetenskap att få det man önskar. Det är som om säljarna dumförklarar oss. Vi vet nog egentligen inte vad som är bäst för oss. Och ja, jag förstår att det är deras uppdrag att få oss att köpa mer än vi vill. Men jag hatar faktiskt känslan av att någon annan, som inte ens känner mig, tar sig rätten att tala om för mig vad som är bäst för mig. Jag tycker också att det är skrämmande att jag upplever det som att många som inte är säljare av en produkt pratar på samma sätt. Att det är bättre med 50 kanaler än 5 och att det är sååå förmånligt när man genom att lägga till 300 kr får de där 45 kanalerna som man inte visste att man ville ha.

Tänk om samma sak hänt när vi köper mjölk.
- Hej, jag skulle vilja köpa en liter mjölk!
-Åh, vad trevligt, om du lägger till 40 kr får du en liter juice och två bananer också.
-Men jag vill bara ha mjölk, jag tycker inte om juice och bananer.
-Men du förlorar på att inte köpa alltihop, du får ju mer för pengarna!
-Men jag kommer ju inte använda juicen och bananerna. Då förlorar jag ju mer på att köpa dem.
-Nejdå, du kanske sitter där på fredag kväll och blir sugen på ett glas juice och en banan. Det är bäst att du tar erbjudandet så du inte missar den här chansen.

Jag har själv turen att ha både kabel-tv och bredband genom bostadsrättsföreningen och då tillkommer inga andra kostnader än tv-avgiften och det kan jag leva med. Och idag känner jag mig sjukt nöjd med det arrangemanget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar