fredag 23 augusti 2013

Efter ett halvår med hjälm

I januari månad tog jag mig samman och började använda cykelhjälm. Jag kan erkänna att det inte var helt utan våndor som jag tog på mig hjälmen. Det kändes helt enkelt ganska töntigt med hjälm. Så jag började räkna idioter, helt enkelt alla som inte hade hjälm. Det blev en liten lek som gick ut på att alla med cykelhjälm gav +1 poäng och alla utan gav -1 poäng. Vet ni vad jag upptäckte?

Jo att det inte bara var töntar som hade hjälm (om man nu kan se på någon att personen är tönt), det var alla möjliga typer av människor. Fotomodellvackra tonårsflickor, mina förståndiga vänner, kostymklädda herrar, gamla damer, vanliga alldagliga kvinnor och män, sportcyklister och nästan alla kloka barn.

Men efter att ha betraktat alla mina medcyklister under ett halvårs tid har jag upptäckt några olika hjälmfenomen som jag finner något märkliga...

* Barn som inte har hjälm, föräldrarna borde faktiskt vara mer rädda om sina barn tycker jag. Som den där lille killen som cyklade med sin pappa, ingen av dem hade hjälm, killen hade varken koll på sig själv eller omgivningen och cyklade rakt över korsande vägar utan att se sig för.

* Föräldrar som cyklar med barn i barnsits, där barnet har hjälm, men inte föräldern. Om olyckan är framme så överlever visserligen barnet, men blir föräldralöst på kuppen.

* En man som cyklade med sina barn, samtliga i gruppen hade faktiskt hjälm, men de var inte knäppta under hakan, de var faktiskt inte knäppta alls. Inte så mycket nytta med dem om det värsta skulle ske.

* En kvinna jag såg häromdagen som hade cykelhjälm... liggande i cykelkorgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar