lördag 10 augusti 2013

Språket

Jag tycker om det svenska språket. Det är intressant hur vi kan använda språket för att på olika sätt påverka vår omgivning. Hur vi formulerar oss säger mycket om oss och hur vi ser på världen. Man kan ana vilken utbildning eller vilket yrke man har genom att lyssna på hur vi pratar och se hur vi formulerar oss i text. En snickare har ju helt andra ord för verktyg än vad en läkare har, trots att båda använder verktyg i sitt arbete. Kommer man in i ett byggvaruhus märker man snabbt att inget heter det man tror och att det finns massor av människor som tycker att det är det naturligaste i världen att dörrlister inte heter dörrlister, utan dörrfoder.

I mitt jobb ska jag formulera mig väldigt tydligt, begripligt och rättssäkert. Det är inte alltid så lätt, men jag gissar att jag har en viss fallenhet för det. Jag skulle också tro att det kanske lyser igenom att jag är van att använda de ord som i words stavningskontroll får en varning som "det här ordet kan uppfattas som byråkratiskt". Jag tycker absolut inte att mitt sätt att skriva är det bästa, det är bara det jag är mest bekväm med.

Däremot tror jag att ord är viktiga, de påverkar oss kanske mer än vi tror. Och då tänker jag även på de ord vi bara tänker, helt enkelt alla ord. Jag tycker därför att det är viktigt att vi vårdar språket, att vi är noggranna med hur vi använder det och skriver det. Jag är smått allergisk mot särskrivningar och annat slarv. En del av mina inlägg kommer därför behandla språket och saker som jag upplevt eller funderat på kring vårt härliga språk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar