tisdag 20 augusti 2013

Sjukt sjuk sjukvård

Ibland tycker jag att det är svårt att förstå sig på primärvårdens bokningssystem. Jag har en vän som för närvarande inte är den piggaste på jorden. Hon har dessutom bekymret att världen inte riktigt vill vara stilla runt henne. För någon vecka sedan var situationen så illa att hon fick gå hem från jobbet. Dagen efter försökte hon få kontakt med vårdcentralen för att få hjälp. Hon ringde på eftermiddagen när hon väl var tillräckligt samlad för att ta kontakt. Trots att hon redan tidigare varit på samma vårdcentral och sökt för exakt samma åkomma behövde hon dra hela sin historia en gång till, för att en kvart senare få beskedet att de inte hade några tider den dagen och att hon behöver återkomma kl 8 dagen efter för att få en tid då. Och nej, det gick inte att boka tid dagen efter, det måste man göra samma dag.

Nästa dag ringer min vän kl 8:15, då är alla tider slut för dagen! Även den här gången behövde hon berätta hela historien igen. Dock fick hon denna gång veta att om hon ringer precis kl 8 dagen efter så lovade sköterskan att hålla en tid till henne.

Tredje gången gillt fick min vän en tid till doktorn och blev ordentligt undersökt, efter att hon berättat att hon ville att alla tester skulle tas för att utesluta allt annat än stressrelaterad yrsel. Det är förfärligt att det ska vara så svårt att komma till vården. Det ska inte behöva ta tre telefonsamtal innan man får hjälp och man ska inte behöva upprepa sin historia gång på gång när det finns i deras journalsystem. Något är inte riktigt bra i den svenska vården idag.

En annan dag ska jag berätta om min egen upplevelse av vården. Så återkom om du är nyfiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar