onsdag 21 augusti 2013

Socialen vs Snuten

Dagens ordstör handlar om när talspråk eller slang letar sig in i text. Jag har en käpphäst när det gäller detta.

Det heter inte socialen eller soc, det heter SOCIALTJÄNSTEN!!

Eller som min tidigare kollega beskrev det: "Att skriva socialen eller soc när man skriver om socialtjänsten är som att skriva snuten när man skriver om polisen".  Det platsar inte i seriösa texter.

När jag ändå är igång tänker jag klargöra (mest för mig själv) några begrepp i sammanhanget:
Socialnämnden: Det är den grupp av politiker som har det yttersta ansvaret för alla beslut som fattas ute i förvaltningen
Socialförvaltningen: Det är alltså de som lyder under socialnämnden, alla tjänstemän som fattar beslut, och alla andra som på ett eller annat sätt jobbar åt nämnden.
Socialtjänsten: Är i princip synonymt till socialförvaltningen, möjligen upplever jag att man mer pratar om socialtjänsten i förhållande till medborgaren och att förvaltning används mer organisatoriskt, som en del av beskrivningen av kommunens uppbyggnad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar