söndag 18 augusti 2013

Mina fina frukostar

Under årens lopp har jag prenumererat på en del tidningar eller magasin eller vad man nu ska kalla dem, alltså inte dagstidningar med nyheter utan glansiga fina tidningar som kommer ut en gång i veckan eller en gång i månaden. De flesta har varit klassiska "tjejtidningar", vilket inte är så konstigt eftersom jag faktiskt är tjej. Dock har alltid ett bekymmer uppstått. De tar "slut" för snabbt, på ett toabesök bläddrar jag igenom tidningen och på nästa läser jag eventuellt någon artikel. Sen är det klart, inget mer som intresserar mig. Jag tror alltid att jag ska tycka att det är sådär vardagslyxigt med tidningarna, att jag ska kunna sitta hela söndagen uppkrupen i soffan med en kopp the och njuta av läsning om olika saker. Men så blir det aldrig.

Så en dag ändrade jag kurs och köpte en fototidning, den har roat mig i åtskilliga timmar och fungerar dessutom som uppslagsverk när jag undrar hur jag ska bära mig åt för att ta bra bilder. En tid senare vågade jag mig tillbaka till den sidan av tidningsstället som innehåller tekniktidningar och ner i kundvagnen slank en vetenskapstidning och döm om min förvåning när den varat i två månader och jag fortfarande läser i den dagligen. Visserligen fortfarande inte uppkrupen i soffan, men väl sittande vid köksbordet intagandes frukost. Det är en av de bästa stunderna på dagen när jag både får näring för själen och kroppen samtidigt!

Nu funderar jag på en prenumeration på vetenskapsmagasinet i stället! Det, mina vänner är konsumtion som jag gillar, när jag känner att den ger mig något mer än bara glädje över att jag köpt den. Det är liksom inte köpet i sig som är viktigt utan faktiskt vad jag köpt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar