söndag 25 augusti 2013

Trött på sex

Jag är bara så himla trött på sex. Det skrivs och pratas om sex i alla möjliga och omöjliga sammanhang, jag tror inte att det går en enda morgon när de inte nämner sex i något sammanhang i morgonradion på p4. I veckan pratade de bland annat om hur man har sex om man har ont i ryggen, för en tid sen att läkarna inte pratar tillräckligt med hjärtpatienterna om sex. Det skrivs ofta om hur man ska piffa upp sitt sexliv och hur man får sin partner att nå nya höjder i sängkammaren.

Men vad tusan... Vi som inte kan ha sex för att vi saknar någon att ha sex med, oss pratas det aldrig om. Det är som att alla singlar vill leva ett liv där i sus och dus och ha förbehållslöst sex med dem man plockar upp på krogen. Jag känner inte alls igen mig i den bilden. Det tas för givet att alla som vill det har en partner och de som inte har det, de som lever ensamma, dem pratar vi inte om.

Jo, det gör vi ibland kommer ett eller annat reportage om sexleksaker. Men här kommer en nyhet: Det är inte samma sak!! När sexrådgivarna pratar om sex för dem som har exempelvis ont i ryggen, så pratar man om smekningar, erogena zoner, kramar, pussar och allmänt gos. Då är det den biten som är viktigast. Men när det är fråga om singlar och att ha sex på egen hand då verkar det bara vara orgasm som gäller. Det verkar också vara det enklaste i världen att skaffa sig en sexpartner för natten, och det kanske det är för en del människor, men varför ska vi singlar behöva nöja oss med det? Varför är det okej att ens säga till en singel: "men du kan ju bara gå ut på krogen och ragga upp någon, om du nu så gärna vill ha sex", en kommentar som oftast kommer från dem som lever i ett förhållande och bara har sex med en partner som de älskar. Varför i hela världen skulle jag då nöja mig med att ha sex med någon som jag inte älskar och någon som inte älskar mig?

Jag längtar efter en mer nyanserad bild av singlars sexliv, om den smärta som längtan efter en partner kan orsaka. Om att inte ha haft sex på flera år för att det inte finns någon att ha sex med (om man nu inte vill hoppa i säng med vem som helst). Om att sex faktiskt är mer än bara samlag, att det är en del av livet som man kan längta ihjäl sig efter. Om att det finns människor som inte ens löser bekymret med att hitta någon att piffa upp sexlivet med. DET skulle jag vilja läsa om, eller höra om på radion. 

2 kommentarer:

  1. Jag tror det hänger ihop med att det finns ett tabu kring ensamhet i vårt samhälle. Vi hör om olika saker som det är tabu att tala om, men ingen nämner nånsin att det faktiskt finns ett tabu om att tala om ensamhet.

    "Vilt" singelliv är okej att skriva och prata om, behovet att vara ensam ibland är också okej, men att prata om riktig ensamhet, det gör vi inte.

    Och sex pratas det oftast bara om som teknik, sällan om närheten och kontakten och bandet det skapar mellan två människor. Tragiskt, faktiskt, att något så livsviktigt blir förminskat så i vårt samhälle.

    SvaraRadera
  2. Jag hatar tabun! Speciellt såna som handlar om saker som faktiskt inte alls är skämmiga egentligen...

    SvaraRadera