onsdag 28 augusti 2013

Fritidsintresse vs fritidssysselsättning

Jag har alltid haft lite bekymmer med att svara på frågan vad jag har för fritidsintressen. Jag har ju inga. Visst har jag varit aktiv i kyrkan under många år, men att kalla det ett intresse känns lite märkligt. Det är ju snarare en livsstil eller ja kort sagt en tro, som fick konsekvensen att jag engagerade mig.

Jag försöker också motionera med ojämna mellanrum men mer av tvång än av intresse. Det är ju väldigt bra att röra på sig har jag hört. Men jag vill inte lära mig mer om det, vill inte köpa tidningar och böcker om det heller.

Det närmaste jag kommer ett intresse är väl mitt stickande, men inte heller där vet jag om jag vill kalla det ett intresse, det är bara något jag gör och tycker om att göra, men jag kan inte speciellt mycket om det tekniska, jag är inte bra på olika garner, visst kan jag se skillnad på ull och bomull, men jag kan inte mer detaljer än så. När jag ibland hamnar i ett läge där jag behöver googla något ord jag inte förstår i en stickbeskrivning så finner jag sidor där människor som är sant intresserade av stickning hänger. De kan ord och begrepp som jag inte ens visste att man kunde behöva kunna. Där är inte jag och vill nog inte heller vara. Så länge jag kan tillverka det jag känner för och är avslappnad i processen så är jag nöjd. 

Bugg har jag också dansat ett tag, men inte heller det är ett intresse, bara ett kul sätt att röra på sig.

Enligt synonymordboken har intresse bland annat följande synonymer: uppmärksamhet, engagemang, fascination, spänning, inlevelse, entusiasm, lust, fallenhet, älsklingssyssla, hobby, favoritsysselsättning. Och visst någon av synonymerna stämmer väl in på min känsla för det jag ägnar min fritid åt, men jag har ändå svårt att kalla det ett intresse, kanske för att det inte varar över tid. Kanske också för att jag aldrig blir riktigt bra på något, utan bara sådär lagom bra, sen blir jag uttråkad och sysselsätter mig med något annat.

Därför skulle jag vilja att man i stället för fritidsintressen börjar prata om fritidssysselsättning, för DET har jag massor av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar