lördag 17 augusti 2013

Behöver en ny mobil

Jag har den senaste tiden börjat längta och trängta efter en ny mobiltelefon. Det är inte så att jag egentligen behöver en ny mobiltelefon, min gamla fungerar bra. Men ändå kliar det i fingrarna efter att byta ut den. Det tycker jag är märkligt, hur kan jag känna ett stort behov av något som jag redan har? Hur kan konsumtionen i sig vara ett behov?

Mina, i min hjärna, högljudda argument för att byta telefon är:
* Det har ju kommit två nya modeller av min favoritlur, alltså ligger jag hopplöst efter i utvecklingen
* Kostnaderna blir bara max 50 kr dyrare i månaden, om man jämför med vad jag betalar idag.
* Den nya modellen har säkert massa bra funktioner.
* Den är ju så fin!

Mina mer lågmälda argument för att behålla den gamla telefonen är:
* Min telefon fungerar och uppfyller samtliga behov jag har.
* Det kommer att bli mycket billigare att behålla den gamla telefonen när den förhöjda månadsavgiften försvinner i höst.
* Det är inte alls bra för miljön att vi alla håller på att byta ut fungerande saker bara för att det finns nyare varianter.
* Jag vet inte vad jag skulle ha de nya funktionerna till.
* Jag vill egentligen inte alls stötta de samhälleliga trenderna att konsumtion har ett egenvärde.
* Den gamla telefonen är också fin!

Trots att argumenten mot att köpa en ny telefon är vettigare så känns det som om det sitter ett litet barn inuti mig och bara skriker "-Men jag VILL ha en ny telefon!!!". Hur kommer det sig? När blev det så? Jag blir så trött på mig själv!

6 kommentarer:

  1. Du får göra en makeover på gamla mobilen istället: ny bakgrundsbild, nytt skal, kanske byta ringsignal... så känns det som om det är en ny mobil!

    SvaraRadera
  2. Hittar du ett skal med genomskinlig baksida kan jag pyssla nåt snyggt att sätta där, så blir det en alldeles personlig mobil!

    SvaraRadera
  3. Wow!!! Det ska jag minsann leta upp! Det måste finnas..

    SvaraRadera
  4. Jag ligger och funderar på samma vis vill verkligen ha en ny mobil.

    SvaraRadera
  5. Jag ligger och funderar på samma vis vill verkligen ha en ny mobil.

    SvaraRadera