tisdag 13 augusti 2013

Sjukvård under en fikapaus

Fikarasterna på jobbet är alltid spännande. Jag är förvånad över hur ofta det blir etiska eller politiska samtal och diskussioner, det händer flera gånger i veckan. På mitt gamla jobb tycker jag att samtalsämnena var något mer likriktade och jag njuter riktigt mycket av den spretighet som jag nu befinner mig i. Men det är klart, bland 200 personer med olika utbildningsbakgrund kanske det är större sannolikhet att tankar och åsikter skiljer sig åt än bland 20 socionomer.

Idag satt jag mellan två kvinnor som diskuterade prioriteringar i vården. Det nuvarande systemet som i stort sett bygger på medicinskt behov och turordning efter när man sökte vård ställdes mot ett alternativ som skulle vara att se mer på den gemensamma samhällsnyttan. Alltså om en 25-årig murare har ont i axeln och väntar på operation så är det kostsamt för hela samhället att hon ska uppbära sjukpenning i flera månader bara för att sjukvården har långa köer. Att hon då kanske skulle få förtur framför en pensionär som har samma bekymmer, men som faktiskt kan stå ut lite längre. Det var en intressant vinkel på det hela tycker jag och kanske värd att fundera vidare på.

Å andra sidan är det svårt att argumentera vidare kring det om man börjar fundera på vem som ska prioriteras. Ska en arbetslös komma efter en som har arbete? Ska en VD, som tjänar mycket prioriteras före en städerska? Jag tror inte att jag kan komma till någon slutsats, men jag tänker att det är intressant att fundera vidare på hur vården ska vara uppbyggd i vårt avlånga land.

1 kommentar:

  1. Oh, vilka spännande tankar! Jag kan nog inte heller komma till någon slutsats, men det är onekligen mycket spännande att fundera på att prioritera vårdköerna efter samhällsnytta och behov.

    SvaraRadera