lördag 30 november 2013

En köpfri dag

Idag är det inte bara förstaadventsafton, utan också en köpfri dag. Ett koncept som jag å ena sidan tycker är en god tanke, å andra sidan tycker jag att den är tämligen meningslös. Syftet är att människor ska få upp ögonen för konsumtionshetsen och tänka efter hur deras egen konsumtion ser ut. Det är jag helt och hållet positiv till. Det vore fantastiskt bra om människor konsumerade mer medvetet, och tog sig en funderare på hur deras konsumtion påverkar exempelvis miljö, och andra människor.

Det jag ser som bekymret med konceptet är att jag inte tror att en enda dag gör någon skillnad, det är för enkelt att bara skjuta upp konsumtionen en dag. Jag tror inte att man hinner komma så långt i tanken på hur man vill att konsumtionen är i ens liv. Själv har jag behövt flera år på mig för att överhuvudtaget reflektera över min konsumtion, kanske är jag ovanligt trög, och jag tänker mig att det är en mycket större fråga än så. Dessutom kan en dag bli köpfri helt slumpmässigt. Bara för att man inte var i närheten av en affär eller orkade gå ut eller hade några behov just då.

Därför vill jag föreslå att vi gör februari till en köpfri månad i stället. På en månad hinner man komma på "behov" och sedan glömma bort dem igen. Man hinner också känna efter vad man köper utan att tänka på det.

Varför februari? För att vi då har hunnit ta oss igenom januari som ändå för många är ofrivilligt köpminskad på grund av sviterna efter julen och först i februari kan vi välja att inte handla.

Så har jag varit köpfri idag? Nej, jag har köpt bensin för ett par hundralappar för att kunna ta mig hem till min svägerska och fira hennes födelsedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar