onsdag 6 november 2013

Du vet väl om att du är värdefull?

Jag skrev om värderingar häromdagen och fortsätter nu på samma tema. 

Konsekvenser. Borde inte mina värderingar vara av sådant slag att de påverkar mitt liv och mina val?

Om jag nu tycker att alla har lika värde, vad innebär det och hur påverkas jag av det?

Det här med lika värde är så lätt att säga, men inte alltid lika självklart när man ställs inför val i livet. Jag tänker på ett tillfälle på jobbet när vi gjorde värderingsövningar och skulle ställa oss i en ände av lokalen om vi tyckte att Saddam Hussein hade samma värde som Moder Teresa och i den andra om vi inte tyckte det. Jag blev ytterligt förvånad över att inte alla ställde sig i änden för lika värde och lärde mig på kuppen att värdebegreppet troligen inte är samma för oss alla, att vi lägger olika värde i värde.

När jag tänker och pratar värde så innebär det att alla människor har ett lika stort objektivt värde. Detta ger oss rätt att bli mätta, att ha tak över huvudet, att få tänka och handla, det ger oss frihet och såklart ansvar. Det ger oss också rätten att säga vad vi tycker, att bli rättvist behandlade av dem som utövar makt emot oss. 

Konsekvensen av det blir att jag, om jag nu tvunget ska tycka att alla har ett lika värde, måste fundera över vad som händer om jag röstar si eller så i demokratiska val. Att jag bemöter människor som individer och inte olika utifrån olika typer av grupperingar. Att jag försöker tänka på vad mina vardagliga val får för konsekvenser för andra människor på andra platser, om jag köper rättvisa bananer vet jag ju att bananarbetarna har det bättre än om jag köper orättvisa. Det innebär att jag måste sträva efter att så långt det går skilja på sak och person. Det är folks handlingar som är idiotiska inte nödvändigtvis personen.

Det innebär dock inte att jag tycker om alla människor lika mycket. Jag tycker om min mamma och pappa väldigt mycket mer än vad jag tycker om tjejen som sitter i kassan på ICA. Subjektivt har föräldrarna större värde för mig än vad hon har. Förhoppningsvis har hon större värde hos sina föräldrar än vad jag har. Huruvida jag tycker om någon eller inte spelar överhuvudtaget ingen roll för om de har ett värde eller inte. Det finns massor av människor som jag med säkerhet inte skulle stå ut med någon längre period, men det betyder inte att de inte har samma rättigheter som alla andra, bara för att de är lika värdefulla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar