lördag 9 november 2013

Döden, döden, döden

Den bästa guldgruvan är SVTplay, alltid när jag behöver fördriva lite tid kan jag titta in och hitta något som får mig att känna, skratta, tänka, gråta eller ilskna till. Det är fantastiskt att allt detta finns tillgängligt för alla hela tiden. Idag skulle jag vila lite efter en stund på gymmet och hittade ett program som heter "Döden, döden, döden".

Anna Lindman som tidigare gjort flera mycket bra serier om de stora frågorna i livet levererar igen. Hon ger sig respektfullt rakt in i det som vi alla värjer oss mot. Hon har hittat 8 rädslor kring döden och gör ett avsnitt om varje rädsla. Det första avsnittet handlade om "Vad händer med kroppen?". Anna besöker bland annat begravningsbyrån, gravstenstillverkaren och krematoriet och ger oss en gripande bild av den del av verkligheten som vi helst inte vill tänka på och hon gör det på ett sätt som gör att man blir berörd, men också aningen mindre rädd. Det är något fascinerande med frågorna kring döden och när jag får se dem som hanterar våra döda medmänniskor och den respekt för döden och inte minst för livet som de besitter känner jag stor vördnad.

Det är ett väl sevärt program för er som vill ha något som stannar kvar i hjärtat och huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar