torsdag 28 november 2013

Tempelunderhåll

Jag skrev häromdagen om kroppen och hur fantastisk den är. Inlägget avslutades med att jag vill ge min kropp det bästa. Men vad är det? Det är så klart individuellt, men genom åren har jag märkt att några saker är extra viktiga för att min kropp ska vara glad.


Balans mellan vila och aktivitet, vilket för mig innebär att jag måste vara noga med att aktivera mig. Jag har ett relativt stillasittande jobb och tycker väldigt bra om min soffa. Men om jag unnar min kropp att promenera, cykla, träna och dansa så blir den mindre öm.

Träning för att kroppen ska bibehålla sin styrka och smidighet. Detta för att min kropp ska hålla sig i förhållandevis gott skick även om tio, tjugo och trettio år.

Intag av så lite gifter som möjligt, alltså äta allt större del ekologiskt odlat och utan konstgjorda tillsatser. Jag tror att kroppen mår bäst av ren mat, och vill gärna försöka ge den det. Dessutom är det bra för resten av världen också om jag väljer ekologiskt. Dock kan jag väl erkänna att vissa konstgjorda smaker är för goda för att helt undvika. Skumtomtar till exempel.

Intag av hälsosam mat, friska härliga grönsaker, goda smaker. Mat ska vara en njutning. Att äta god, vällagad mat så ofta det går är en sällsam lyx.

Möjlighet till njutning, massage, varma bad, närhet till andra. En av kroppens viktigaste funktioner är att ge oss njutning. Att krypa ner i en säng med nytvättade lakan. Att sjunka ner i ett skumbad som är aningen för varmt. Att kallbada. Det finns massor av sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar