onsdag 2 april 2014

Slagsmål

I helgen dog en man som skulle titta på fotboll. Han misshandlades till döds. Det är förfärligt.

Det får mig att minnas ett samtal jag hörde på tåget häromveckan. Ni vet killen som blev avslängd från tåget. Samma kille och hans kompis satt bakom mig på tåget. De satt bredvid två män i medelåldern och de fyra kom att språkas vid och spela kort. De kom in på det här med fotboll och killen som senare blev avslängd berättade högljutt om hur coolt det var att samlas och slåss i samband med matcherna, han menade att det var uppgjort sedan tidigare var och när man skulle samlas och att det inte var värre än en boxningsmatch.

Detta fick mig att inse att slagsmålen inte bara är något som råkar hända för att ett lags supportrar stöter på ett annat lags supportrar. Det handlar ju inte ens om fotboll, utan om slagsmål. Slagsmål som förstör för dem som faktiskt vill se fotboll ifred. Slagsmål som kostar massor av pengar i polisinsatser. Slagsmål som bara är ett annat ord för misshandel och faktiskt olagligt. Jag vet inte om händelsen i helgen hängde ihop med sådana uppgjorda slagsmål, men det är ändå en mentalitet som är uppenbart livsfarlig. Det finns inga tillfällen när det är okej att slåss. Punkt.

Vet ni vad männen som killen språkade med svarade: "Det är så jävla mesigt att slåss oavsett vad". Det kändes ändå lite gott att vuxna säger ifrån.

Jag kan inte säga att jag har så mycket till övers för fotboll överhuvudtaget, det är liksom inte så värst intressant. Men det finns massor av människor som tycker att det är kalaskul. De människorna måste få gå på fotboll och heja på sina lag och glädjas när laget vinner och gråta när laget förlorar. Sport ska vara kul och spännande. Inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar