måndag 7 april 2014

Grupptyck

Det finns massor av träningstips som cirkulerar på det där nätet. En del är bra tips, andra är bra men inte tillämpliga, en del är väl kanske inte vad man skulle definiera som bra. Jag läser en hel del om träning och hälsa på nätet eftersom det är en del av vad som motiverar mig att träna. Det som ändå förvånar mig lite är hur lite det står om det som är den största anledningen till att jag börjat träna och lyckats fortsätta, nämligen grupptryck.

När jag var yngre umgicks jag mest med människor som inte tränade speciellt mycket. Vi hade annat för oss, som var viktigare och roligare då. Vi pratade inte ens om att träna och jag tänkte inte så mycket på det. Ända upp i högskolan varade detta ointresse och denna omgivning med vänner som inte heller var intresserade. Sen började jag jobba och på jobbet var det många som tränade, man sprang Lundaloppet, en kvinna var ledare på Friskis & Svettis och människor pratade mer om träning. Genom åren började jag springa lite, promenerade mycket, tränade på F&S, på annat gym och blev till och från en sån som tränar regelbundet. Så träffade jag min vän M. Och inte förrän hon fick iväg mig till gymmet i höstas blev träningen riktigt regelbunden.

Idag tror mina kollegor att jag är en riktig friskus. Jag tränar för närvarande 5 gånger i veckan (inför Blodomloppet den 13 maj). Jag är helt övertygad att jag inte hade tränat så regelbundet om 2 saker inte var uppfyllda och det är att jag har massor av vänner som idag prioriterar träning och som tycker att det är viktigt att hålla sig i form. Och för det andra att jag har en vän som hela tiden följer upp min träning.

Jag tror att det är mycket lättare att göra som "alla" andra gör. Om man omger sig med vänner som äter chips och tittar på såpoperor 7 dagar i veckan är sannolikheten större att man själv gör detsamma. Om man omger sig med vänner som tycker att det är viktigt med hälsa och som prioriterar sin träning då är det större chans att man själv hänger på. För att inte känna sig utanför.

Grupptryck är inte bara av ondo... Utan det hade i alla fall jag varit svagare och långsammare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar