måndag 21 april 2014

Jag och Gud

Jag tycker om att lyssna på gamla radioprogram via sr-play. Idag hamnade jag på Teologiska rummet och ett program där bland annat KG Hammar diskuterade om bibeln bör tolkas symboliskt eller bokstavligt. Som den gode KG brukar vara så var han även i detta sammanhang ytterst klok och inspirerande.

I programmet pratade de om att alla bibelns texter är symboliska och att det är själva kärnan i bibeln, att tolka dem bokstavligt begränsar vår upplevelse av Gud. Vårt språk och våra ord räcker inte till för att fånga tron, den är större.

Det är intressant, speciellt för en sån som mig, som använder språket som främsta verktyg i att skapa verkligheten. Det blir en logisk konsekvens att jag alltså inte kan skapa tron eller Gud, för han är större. I bibeln finns massor av bilder av Gud, de mest kända är fadern, sonen och den helige anden. Men Gud beskrivs även som den som är. Att vi inte kan beskriva Gud med ord gör tron dynamisk och ger oss alla möjlighet att hitta egna bilder, som beskriver den delen av Gud som vi just då behöver.

Jag har själv spenderat massor av tid att fly från Gud, det har inte gått så bra, men jag trivs inte med den begränsade bild av Gud som jag upplever att kyrkan idag har. Jag trivs inte med de former för tro som pådyvlas mig i olika sammanhang. Jag klarar inte att formulera ord som räcker till. Men om jag får leta symboler, dra paralleller och återupptäcka tron mycket mindre bokstavligen än tidigare så kanske vi kan hitta tillbaka till varandra. Kanske. Kan Ske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar