torsdag 10 april 2014

Brandsläckning

När man pratar problem och lösningar inom Lean, så pratar man ibland om brandsläckning och långsiktiga lösningar. Brandsläckningar är kortsiktiga lösningar som snabbt tar bort ett problem medan de långsiktiga mer gräver i orsakerna och försöker åtgärda dem. Ibland är brandsläckningar nödvändiga, speciellt på problem som bara inträffar en gång. Men om samma problem återkommer kan det vara smartare att gräva lite mer i vad som orsakar problemet.

Jag tror att denna idé kan användas även i andra sammanhang än att effektivisera arbetsplatser. Jag kan själv se att jag ofta släcker små bränder i mitt liv, jag letar ofta efter åtgärder på problem lite i blindo, men sällan att jag går till botten med vad som orsakar problem.

Vi kan ta min trötthet som exempel. Jag är trött på dagarna ofta. Den första åtgärden när det händer är att sova en stund när tröttheten är som värst, vilket hjälper för stunden, men snarare försämrar tillståndet i längden. Det är brandsläckningen. Men om man rotar lite i problemet så kan man fråga sig varför jag är trött på dagen, jo för att jag vaknar flera gånger om nätterna, då kan man tro att det är det vi behöver åtgärda, men hur gör man det? I stället tittar vi vidare, varför vaknar jag flera gånger om nätterna, för att jag inte kommer ner i djupsömn, detta problem kan åtgärdas med lugnande medicin, men inte heller det är en speciellt långsiktig lösning. Varför kommer jag inte ner i djupsömn? Troligen för att jag inte kan slappna av ordentligt. Varför kan jag inte det? För att jag får för många intryck innan jag går och lägger mig. Så i stället för att sova på dagen har jag börjat förändra mina kvällsrutiner (i och för sig i kombination med medicin under en övergångsperiod). Jag stänger av datorn, lägger undan telefonen och varvar ner en timme innan sänggående. Det har hjälpt ganska bra den senaste veckan. Hoppas att det är den långsiktiga lösningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar