tisdag 10 december 2013

Saker, ting och prylar

Jag kommer ständigt tillbaka till en känsla av att jag äger för mycket prylar. Det finns massor av saker i mitt hem som bara finns men som jag egentligen inte använder eller ens tycker om. Då kan jag ändå tillägga att varje gång jag får den känsla så rensar jag lite grann. Ändå kommer den tillbaka och jag funderar på hur lite jag egentligen behöver för att inte känna mig ägd av mina saker. Det är ju faktiskt jag som äger dem inte tvärtom.

Av en slump hamnade jag på en sida som heter lyckobloggen, där de bland annat skriver om minimalism relaterat till lycka och de sätter ord på min känsla. Allt vi äger tar energi att bevara, försäkra, underhålla, sälja, slänga och införskaffa. Det blir dessutom ofta en spiral av nya behov när man skaffar en ny sak har jag märkt. Jag berättade för en kompis igår att jag önskar mig en surfplatta i julklapp, då sa hon direkt att jag också behöver ett fodral som man kan använda som stöd för att ställa den upp, och går jag in på vilken sida på nätet som helst som säljer ovan nämnda platta finns det en rad med relaterade produkter, ett minneskort, ett skärmskydd och så vidare. Och likadant är det med det mesta vi köper, konsumtion föder behov av konsumtion. Vi blir aldrig nöjda. Jag är övertygad om att det inte handlar om något djupt liggande biologiskt samlarbehov, jag är mer cynisk än så. Jag är tämligen övertygad om att det finns någon eller några därute som tjänar på detta. Att det vi köper är gjort för att skapa de här behoven. Att vissa varor inte ska hålla länge, att saker ska bli omoderna, det byts ut en detalj på nya versioner av telefoner, datorer, bilar, tallrikar och liknande så att de inte ska passa ihop med den gamla man har. Allt för att någon har bestämt att de ska tjäna pengar på oss (dessutom har de spridit ut ett rykte om att vi måste konsumera för att samhället ska fungera).

Jag tänker att jag under 2014 ska ägna mig åt ännu mer medveten konsumtion. Mig ska de inte lura längre! Jag har tänkt ut några strategier:

1. Jag ska varje vecka göra mig av med något i mitt hem som jag inte tycker om eller använder, det blir 52 prylar mindre.
2. För varje ny sak som kommer in över tröskeln ska något gammalt ut. Undantaget mat och förbrukningsvaror.
3. De saker jag har ska jag använda, älska, laga, underhålla och ha plats för.
4. Varje pryl jag köper ska jag överväga noga utifrån kriterierna a) är den användbar? b) hur mycket och ofta kommer jag att använda den? c) är den vacker? d) tycker jag om den?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar