onsdag 25 december 2013

Juldagen

Här sitter jag på juldagen och njuter. Det är den skönaste tiden på hela julen. Det är fortfarande en del ledighet kvar, men allt som skulle ordnas är ordnat och det som inte blev som det var tänkt går inte att ändra på. Julklapparna är överlämnade och de som skulle få dem blev glada. Jag fick det jag ville ha, riktigt bra saker faktiskt. Det bästa jag fick var en morakniv (som jag önskat mig) och ett paket plåster. Jag tror minsann att min far är införstådd med riskerna i att jag har kniv när jag renoverar.

Jag har fått massa nya prylar, jag som skriver och skriver och skriver om att prylarna inte är viktiga att konsumtionen är förskräcklig och att allt jag har är för mycket. Jag står fast vid det. Men jag framhåller också att en del prylar faktiskt kan göra en glad. Speciellt saker som man tycker om och använder. De tycker jag är fantastiska, det finns så många härliga uppfinningar som underlättar livet för oss. Det finns också en del saker som man blir glad av att bara ha och titta på.

Jag har inga problem med prylar i sig. Det jag har problem med är alla saker som jag har trots att jag inte tycker om dem eller använder dem. Det är de sakerna som är onödiga. Jag har också problem med att jag aldrig blir helt nöjd med det jag har och att jag inte riktigt har kontroll över den känslan. Ibland är det som att det är krafter (marknadskrafter) utanför mig själv som tar makten och bestämmer att jag behöver saker som jag egentligen inte behöver och som jag inte ens visste att jag ville ha.

Idag är dock behoven tillgodosedda. Jag har ny musik i högtalarna och jag har nya böcker att läsa (och plåster i förbandslådan), så idag är jag tillfreds, det är fint omkring mig, inga måsten och bara en fin dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar