söndag 22 december 2013

En god gärning

I morgon kommer jag att göra en riktigt god gärning. Jag ska ge bort mitt wii till en 10-åring som jag känner. Hon önskar sig ett wii i julklapp, men det kan inte hennes mamma köpa till henne om pengarna ska räcka till julklappar till storasyster och till rödbetssallad på julbordet. Så har jag ett som bara står här hemma och skräpar.

En god gärning för att barnet i fråga kommer att bli genomglad.

En god gärning för att jag slipper att ha dåligt samvete för att jag inte använder eländet så ofta som jag borde.

En god gärning för att miljön eftersom en pryl kommer till användning i stället för att så småningom förpassas till tippen, och för att det kanske framöver skulle inhandlats ett nytt till flickan och då påverkas ju miljön en gång till.

Den enda som inte blir glad är väl mammon, men mammon kan faktiskt ta sig i brasan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar